• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Du tror inte dom tycker det är för nära inpå den gamla ansökan? Det är såklart omöjligt för dig att veta, men någon kanske sitter på egna liknande erfarenheter

Jag väntade ett år med min spelfrihet samt löneutmätning innan jag sökte och dom såg en tydlig brytpunkt. Jag skulle nog ha sökt nu om jag var i dina skor. Du har inget att förlora.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Man ska nog inte heller göra detta större än vad de är… Är nu inne på mitt 3:e år med skuldsanering och har sammanlagt fått 3 kreditupplysningar tagna på mig. Ingen ”big deal” kan ja tycka.
De e ju ända sättet för borgenärerna att kunna ”ha lite koll” på ens inkomst.
Är mest förvånad över att inte fler av mina borgenärer löpande har tagit upplysning på mig…

När man får EN chans i livet att bli fri från sina skulder, så får man helt enkelt gilla läget ! :) Det är min filosofi iallafall…

Självklart inte, jag konstaterade enbart att dom förmodligen kommer ta fler upplysningar genom åren oavsett inkomst eller sjukpension för det är så dom gör. Endast informativt.

Men, i mitt fall då jag sparar i aktier och det känns som en jävla gråzon så är det inte så himla kul när dom tar upplysningar och jag blir nojig varenda gång. Sen har jag fått fler än 3 upplysningar registrerade under min tid.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Nu kommer det en sån där "kalle-anka-fråga" igen som jag snöat in mig på. :facejoy:

Om man blir sjukskriven, tex minst 6 månader säger vi. Förstår att det görs en omprövning. Men kan det vara så illa att man kan bli av med sin skuldsanering bara för man blir sjukskriven? Eller förlängs bara skuldsaneringen?
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Nu kommer det en sån där "kalle-anka-fråga" igen som jag snöat in mig på. :facejoy:

Om man blir sjukskriven, tex minst 6 månader säger vi. Förstår att det görs en omprövning. Men kan det vara så illa att man kan bli av med sin skuldsanering bara för man blir sjukskriven? Eller förlängs bara skuldsaneringen?
Nu gissar jag bara, men det rimliga är väl att betalplanen justeras ned bara. Sjuk kan ju vem som helst bli.
 

Joddlan44

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
14 April 2021
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
35
Poäng
147
Hur mycket måste man betala varje månad under skuldsanering?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Nu kommer det en sån där "kalle-anka-fråga" igen som jag snöat in mig på. :facejoy:

Om man blir sjukskriven, tex minst 6 månader säger vi. Förstår att det görs en omprövning. Men kan det vara så illa att man kan bli av med sin skuldsanering bara för man blir sjukskriven? Eller förlängs bara skuldsaneringen?

Det beror nog på hur bestående förändringen är, i värsta fall kan man nog bli tvungen att betala in sitt månadsbelopp ändå speciellt med tanke på att en omprövning tar upp till tre månader att handlägga och oftast sker ju en sjukskrivning lite mer plötsligt. Man bör nog spara undan så mycket man kan inför en eventuell sån kommande sak. För betalar man inte enligt plan så kan saneringen sägas upp. Själv satsar jag på att spara ihop tre månadslöner för just ett sånt scenario.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Hur mycket måste man betala varje månad under skuldsanering?

Det är individuellt beroende på skuldernas storlek och ens egen inkomst. Det enda man vet säkert är att man får behålla förbehållsbeloppet som är ungefär som existensminimum plus eventuell buffert samt hyra och eventuella kostnader för att ta sig till och från arbete.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Det beror nog på hur bestående förändringen är, i värsta fall kan man nog bli tvungen att betala in sitt månadsbelopp ändå speciellt med tanke på att en omprövning tar upp till tre månader att handlägga och oftast sker ju en sjukskrivning lite mer plötsligt. Man bör nog spara undan så mycket man kan inför en eventuell sån kommande sak. För betalar man inte enligt plan så kan saneringen sägas upp. Själv satsar jag på att spara ihop tre månadslöner för just ett sånt scenario.

Okej. Är smart! Om jag nu får igenom min sanering så kommer jag försöka spara undan så mycket som det går utöver bufferten jag får behålla för just sådana händelser. Samma sak med tandläkarebesök kan ju vara bra att ha en slant sparad för.
Lätt hänt att man inte tänker på att man just kan bli sjuk en längre tid osv och så blir allting bara kaos om man inte sparat undan en del.
Tack för svaret! :)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Självklart inte, jag konstaterade enbart att dom förmodligen kommer ta fler upplysningar genom åren oavsett inkomst eller sjukpension för det är så dom gör. Endast informativt.

Men, i mitt fall då jag sparar i aktier och det känns som en jävla gråzon så är det inte så himla kul när dom tar upplysningar och jag blir nojig varenda gång. Sen har jag fått fler än 3 upplysningar registrerade under min tid.
Varför nojjig?? Du om någon kan ju enkelt förklara hur du lyckats spara en del pengar…OM någon borgenär skulle kräva omprövning, vill säga…
För, som sagt, man har ju rätten att spara pengar även under en pågående skuldsanering. Inte minst från sina betalfria månader samt buffert och andra eventuella pengar man kan undvara…
DU är ju verkligen en person som verkligen har rehabiliterats genom denna skuldsanering.
Precis detta som är önskvärt - var stolt & stå med huvudet högt ! :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp